Toorsalati valmistamine ja erinevad salatiõlid 

Tervisekooli poolt koostatud juhis toorsalati valmistamiseks

Lõuna- ja õhtusöökide kõrvale, aga ka eraldi vahepalaks sobib suurepäraselt TOORSALAT. Toorsalati valmistamine on lihtne ning selleks on väga palju võimalusi.

Anname allpool teile laia loetelu erinevatest komponentidest, mille hulgast võib igaüks valida endale meelepärased kombinatsioonid. Kusjuures kõik kombinatsioonid on maitsvad. Te ei pea kasutama kõiki komponente, valige endale 3-5 meelepärast kombinatsiooni. Sama kehtib kastmete kohta, valige erinevaid õlisid (1-2 korraga) ja lisage 1-3 muud komponenti.

KLASSIKALINE SALATIKASTE valmistatakse õlist, lisades natuke lahjat äädikat (balsami-, veini- või õunaäädikas) või sidrunimahla ja pisut soola. Kastmesse võib lisada ka jahvatatud pipart, sinepit, purustatud küüslauku, erinevaid maitseürte või maitsepärmi. Tavalise õli asemel maitseõli kasutamine võib anda huvitava maitsenüansi, näiteks võib kasutada päikesekuivatatud tomatitega oliiviõli, sidruni või basiiliku vm ürtidega maitsestatud extra virgin oliiviõlisid. Nii maitseõli kui maitseäädika võib osta poest, aga neid võib ka ise valmistada.

Maitseelamuse varieerimiseks võib kasutada erinevaid salatiõlisid:

  • Monoküllastamata rasvhapeterikkad õlid:
    • Extra virgin oliiviõli on kõige kvaliteetsem oliiviõli. Mida värskem õli, seda tugevam on tema värvus ja maitse. Maitse tugevus sõltub ka kasutatud oliivide sordist, leidub ka mahedamaitselisi extra virgin õlisid. Kui õli sildil on lihtalt virgin, siis võrreldes tähistusega extra virgin tähendab see madalamat kvaliteeti. Light õlid on tavaliselt extra virgin ja rafineeritud õlide segud, mis on maitselt mahedamad.
    • Mandliõli ja avokaadoõli sarnanevad koostiselt oliiviõlile, kuid on hinna poolest kallimad. Mandliõli on värvitu ja hästi pehme maitsega, sobib hästi ka majoneesi Avokaadoõli on tugevama maitse ning rohelise värvusega.
    • Seesamiseemneõli on eelmistele sarnase rasvhappelise koostisega ning mitte väga tugeva spetsiifilise maitsega. Sobib salatisse väga hästi koos seesamiseemnetega.
  • Oomega-3 rasvhapeterikkad salatiõlid
    • (Eestimaised) tudra– ja kanepiõli – väga maitsvad salatiõlid, kuid samas üpris kallid.
    • Siberi seedermänniõli on väga hea E-vitamiini allikas, kuid samuti kõrge hinnaga.
    • Kreeka pähkli õli ja linaseemneõli tuleks nende rikkaliku oomega-3 rasvhapete sisalduse tõttu säilitada pimedas ja külmikus. Linaseemneõli ei tohiks olla kibe.
  • Oomega-6 rasvhapeterikkad ja samas oomega-3 rasvhapetevabad õlid on maitsvad ja head salatiõlid, aga kuna meie tavapärases toiduvalikus kipub oomega-6 rasvhappeid liigselt olema, siis soovitatakse neid kasutada vaid vahelduseks ja suhteliselt harva või siis koos oomega-3 rikaste toiduainete (näiteks rasvase kala) või õlidega.
    • Kõrvitsaseemneõli on tumerohelise värvuse ja spetsiifilise maitsega. Tasub proovida – paljudele saab see lemmik-salatiõliks.
    • Viinamarjaseemneõli on maheda maitsega väga hea salatiõli.

Salatikastmeteks sobivad ka pestod, avokaadomääre ja maitsestatud majoneesid, samuti saab  salatikastme valmistada piimatoodete baasil.

Piimatooteid sisaldavad salatikastmed sisaldavad maitsestamata jogurtit või 10%-list hapukoort, piimaallergia või -talumatuse korral võib kasutada näiteks leotatud ja püreestatud India pähkleid või mandleid või seesamiseemnepastat ehk tahiinit, lisades soovitud konsistentsi saamiseks veidi vett. Maitsestamiseks soola, musta jahvatatud pipart, kurkumit, sidruni- või laimimahla ja maitseürte.

Kui lisame salatitele idandeid, seemneid ja pähkleid, siis rikastame oma toidulauda mitmete oluliste toitainetega. Erinevaid maitseürte kasutades saame täiendavalt mineraalaineid ja antioksüdante. Nii salatites kui ka muudes toitudes tuleks kasutada toitaineterikkaid LEHTVILJU ja JUURVILJADE (peedi, naeri, kaalika jne) PEALSEID. Kui rääkida võrdlevalt juurviljade ja juurviljapealsete toitainetesisaldusest, siis pealsed sisaldavad märkimisväärselt rohkem mineraalaineid ja vitamiine, juurikad aga süsivesikuid. Seetõttu võiks  toidus alati ära kasutada ka värsked juurviljapealsed.

Kes on mures oma luude tervise pärast ning soovib saada toiduga rohkem kaltsiumit, kasutage igasse salatisse kõige  mineraalaineterikkamaid toiduaineid – MAITSEÜRTE. Salatisse sobivad pehmema maitsega värsked ürdid nagu till, petersell, basiilik ja sidrunimeliss. Tüümian, koriander jt on tugeva spetsiifilise maitsega.

Teine mineraalaineterikas toidugrupp on SEEMNED. Seemneid saab kasutada igas salatis, aga ka koos puuviljadega vahepaladeks, neid saab lisada smuutidesse, puistata peale kõikidele roogadele, jogurtisse, jäätisele jne. Eriliselt kaltsiumirikkad on mooniseemned, kestadega seesamiseemned, tšiiaseemned ja linaseemned. PÄHKLITEST sisaldavad teistest rohkem kaltsiumit India, sarapuu- ja pistaatsiapähklid. Hea kaltsiumisisaldusega on ka makadaamia- ja parapähklid.  MANDLID on samuti mineraalaineterikkad.

Kõikidesse toitudesse ja eeskätt muidugi salatitesse sobivad toitaineterikkad IDANDID JA VÕRSED. Kõige lihtsam on seemneid idandada ja võrseid kasvatada idandamisnõus või spetsiaalses idandamispurgis, aga saab kasutada ka tavalist klaaspurki kattes selle marliga või panna seemned idanema märjale paberile või riidele taldriku peal. Viimasel juhul peab rangelt hügieeninõudeid järgima ning sama paberit/riiet mitte korduvalt kasutama. Ka idandamisnõud või -purki tuleb koos kaanega enne uut kasutamist alati korralikult pesta ning kuivatada.