TERVISLIK TOITUMISKAVA KOOLILASTELE

12.0032.00

Koolilapse päevamenüü koosneb kolmest põhitoidukorrast ja kahest vahepalast. Lõunasöögiks on lisaks koolitoidule pakutud ka maitsvad alternatiivid.

Pakume nii 1-nädalaseid toitumiskavasid kui ka 3-nädalast komplekti.

Tootekood: - Kategooria:

Kirjeldus

TEVISLIK TOITUMISKAVA KOOLILAPSELE

Koolilapse päevamenüü koosneb kolmest põhitoidukorrast ja kahest vahepalast. Koolipäevadel on lõunasöök ühe konkreetse kooli näitel, kuid nädalavahetusteks pakume koduseid lõunasööke.

Menüü koostamise aluseks on aktiivne koolilaps energiavajadusega umbes 2250 kcal päevas, kes käib 3 korda nädalas trennis (1 tund korraga) ja kõnnib umbes 1 km päevas.

Laste energia- ja toitainevajadus sõltub nii lapse vanusest, soost, kehamassist, kasvamise kiirusest kui ka füüsilise ja vaimse aktiivsuse tasemest. Võrreldes täiskasvanutega peab nende toit olema toitainetetihedam. Et saada kätte vajalikud rasvad, valgud, süsivesikud, vitamiinid ja mineraalained, peaksid lapsed iga päev sööma piisavalt puu- ja köögivilju, seemneid/pähkleid, teraviljatooteid (sh täisteraviljast) ja tervislikke piimatooteid. Tähelepanu peab pöörama ka kvaliteetsete kala- ja lihatoitude ning toiduõlide piisavale tarbimisele. Oluline on kasutada toitaineterikkaid värskeid või kuivatatud maitseürte, pakkuda lapsele värskeid idandeid ning toorest köögivilja. Kuumutamisel kaovad toidust paljud vitamiinid ja ensüümid.

Söögivahed ei tohiks liiga pikaks venida – sööma peaks iga 3-4 tunni tagant. Optimaalne oleks lisaks kolmele põhitoidukorrale võtta 2-3 vahepala. Liiga sage näksimine pole hea, kuna hammastele on pidev kontakt süsivesikurikka ja happelise toiduga kahjulik.

Koolilapse hommik algab sageli väga vara ja seetõttu näib iga lisaminut hinnaline, ometi ei tasuks hommikusöögi arvelt aega kokku hoida. Suurim viga on hommikusöök üldse ära jätta – näljasena kooli minev laps on hajameelne, puuduliku keskendumisvõimega ja loid.

Lõunat on kõige parem süüa koolisööklas, kuna vaid nii on kindel, et laps saab sooja sööki ega lepi vaid saiakeste-pirukate ja kartulikrõpsudega. Parim aeg õhtusöögiks on kell 18-19. Vältida tasuks liiga rohket ja rikkalikku õhtusööki, kuna just viimane on sageli hommikuse isutuse põhjuseks.

Tervisliku toitumise põhimõtted lapseeas, mida on toitumiskava koostamisel arvestatud

  • Tasakaalustatus – tasakaalustatud toit suurendab õpilaste vaimset võimekust ja õpiedukust. Mida laiem on toiduainete valik, seda tõenäolisem on vajalike toitainete saamine.
  • Mitmekesisus – igast toiduainegrupist tuleb erinevatel söögikordadel teha võimalikult erinevaid valikuid, nii saab laps suurema tõenäosusega kätte vajalikud toitaineid.
  • Mõõdukus – eelkõige puudutab see magusaid ja rasvaseid toite, mis annavad rohkesti energiat.

Menüü ei kajasta jooke. Parim jook on puhas vesi, mida võiks juua toidukordade vahel. Lisaks võib laps juua 1-2 klaasi taimeteed ja 1-2 klaasi naturaalset mahla päeva jooksul.

Menüü on koostanud toitumisnõustaja Liilia Raik

Lisainfo

Vali endale toitumiskava

1. nädal, 2. nädal, 3. nädal, 1.-3. nädal