TERVISLIK TOITUMINE 2017-07-09T11:11:42+00:00

Tervisliku toitumise põhitõed

MIS BASEERUVAD PÕHJAMAADE JA EESTI UUTEL TOITUMISSOOVITUSTEL, ON TÄISKASVANUTE JA LASTE JAOKS SARNASED

Söö regulaarselt

Viis toidukorda päevas – kolm põhitoidukorda ja kaks vahepala – aitavad hoida veresuhkrut tasakaalus ning annavad organismi toimimiseks (liikumiseks, ajutegevuseks jne) vajalikke toitaineid. Viis korda päevas söömine aitab ära hoida ka meeleolumuutusi ning vähendada magusaisu.

Suurte toidukordade vahel peab võtma vahepala, et vältida kontrollimatut näksimist

Parimad vahepalad on järgmised:

  • Puuvili koos mõne pähkli või seemnetega.
  • Täistera viil taimse pasteediga, kõrvale rohkelt värsket salatit või lihtsalt kurki ja tomatit.
  • Toores köögivili – beebiporgandid, värske kurk ja tomat, roheline hernes, lillkapsa või brokoliõisikud jms koos taimse määrdega.
  • Heaks vahepalaks on ka värske toorsalat taimse külmpress-õliga, millele võib lisada konservube ja viilu leiba.
  • Smuuti – peamisteks komponentideks võiksid olla roheline lehtvili ja köögivili, maitseks aga sobib lisada natuke banaani, apelsini ja mustsõstraid või jõhvikaid. Peale võib puistata seemnesegu ja pähkleid.
  • Jogurt koos marjade või seemnete ja pähklitega. Valige heade bakteritega, väiksema suhkrusisaldusega ning kunstlike värvaineteta naturaalne jogurt.
Ära liialda suhkru ja süsivesikuterikka toiduga

Suurematel toidukordadel peaks järgima taldrikureeglit – ühe poole taldrikust peaksid täitma köögiviljad (pool nendest toorena või salatina, ülejäänu hautatuna), teine pool aga jaotada omakorda pooleks:
• esimene veerand olgu valgurikka toidu päralt (näiteks kala, kanaliha, munad jms),
• teise veerandi moodustagu tärkliserikkad süsivesikutoidud (näiteks riis, kartul, spagetid jms, seda võib osaliselt asendada ka rukkileib – eelistage täisteratooteid ja leiba valgest jahust saiatoodetele).

Joo puhast vett toidukordade vahel

Oluline on harjutada end jooma puhast vett, mitte mahlu ja karastusjooke. Kui aga mahla tarbida, siis on parim naturaalne toormahl, millele ei ole lisatud suhkrut.

Tasakaalusta menüüs rasvad

Tasakaalusta menüüs rasvad, tarbides loomsetest rasvadest enam taimseid õlisid, seemneid ja pähkleid. Samas peaks iga päev sööma mõnd kvaliteetset loomset rasva- ja valgurikast toiduainet – parimad on näiteks mahemunad või maheliha, kolmel korral nädalas aga võiks loomse toiduna olla menüüs kala. Kui täiskasvanu või laps ei soovi palju liha, võib mõni päev olla ka lihavaba. Nendel päevadel aga peab ta valguvajaduse rahuldamiseks saama nii tera- kui kaunvilja.

Maiustused

Parimad maiustused on puuviljad, marjad, seemned ja pähklid ning nendest valmistatud toidud.